Stork nieuwsbericht

Stork statische werkplaats EN1090 gecertificeerd door Bureau Veritas

dec. 23 2019

Onderstaand nieuwsbericht verscheen recent op de kanalen van Stork.

Op de foto: Het EN 1090-1 certificaat wordt door Herman ten Broeke (r.) van Bureau Veritas overhandigt aan Sander Berendsen (l.) en Piet Scheijbeler (m.) van Stork.

De statische werkplaats van Stork op het Chemie Park Delfzijl is onlangs conform EN 1090-1 gecertificeerd door Bureau Veritas. Dit betekent dat Stork dragende staalconstructies, zoals supports en andere kleine constructies, snel kan leveren aan en installeren bij de partners op het Chemie Park Delfzijl. “Nu kunnen we kleinere aanpassingen zelf doen hier op het Chemie Park, waardoor we onze klanten sneller van dienst kunnen zijn. Daar zijn we blij mee”, aldus projectleider Sander Berendsen.

Om dit certificaat te kunnen krijgen zijn in de statische werkplaats twee stalen constructies gemaakt volgens de richtlijnen. Na de audit door Bureau Veritas bleek dat de constructies daadwerkelijk aan alle wettelijke eisen voldoen. Alle onderdelen van een dragende staalconstructie mogen namelijk sinds juli 2014 alleen nog maar door gecertificeerde fabrikanten worden vervaardigd en moeten voorzien zijn van een CE-markering. Deze CE-markering geeft aan dat het product aan alle constructie-eisen voldoet. Een CE-markering geldt niet alleen voor de vervaardigde staalconstructie als geheel, maar ook voor alle samengestelde onderdelen. Sander: “Dat betekent dat niet alleen Stork als leverancier van het eindproduct een CE-markering moet leveren maar ook alle toeleveranciers, denk aan materialen, bouten, moeren, enzovoorts.”

Goede weg
Dat de documentatie voor de aanvraag van dit certificaat ook snel geleverd kon worden is te danken aan Piet Scheijbeler, quality -assurance en -control, die al aanwezige documentatie voor een dergelijk certificaat voor Stork elders in het land al had geleverd. Hierdoor was de documentatie voor dit certificaat relatief vlot geregeld. Piet: “De norm was nieuw, maar door veel afstemmen met elkaar hebben we hier een goede weg in gevonden.”

Korte levertijd
“Voor onze klanten kunnen we een klus nu sneller uitvoeren”, aldus Sander. “We kunnen sneller en flexibeler handelen. Dit soort kleinere klussen hoeven we niet meer uit te besteden, maar kunnen we tussen de bedrijven hier zelf uitvoeren. Dit hoeft niet ingepland te worden in de productie. We verkorten hiermee onze levertijd van dit soort werk aanzienlijk.” Voor BioMCN zijn al een aantal dergelijke klussen gedaan.

CE-markering
Om een CE- markering te kunnen en mogen aanbrengen dienen fabrikanten basismaterialen te gebruiken van CPR/CPD (Construction Products Regulation / Construction Products Directive) gecertificeerde bedrijven.  Ook voor het uitvoeren van bewerkingen aan deze basismaterialen dienen bedrijven te beschikken over een FPC (Factory Production Control) certificaat op basis van EN 1090-1. Met een dergelijk certificaat toont men aan, aan de geldende vereisten te voldoen en mag een zogenaamde CE-markering op het product  worden aangebracht.

In samenwerking met Bureau Veritas heeft Stork op het Chemie Park Delfzijl in maart het FPC-certificaat EN 1090-1 behaald, voor vervaardiging van constructies of onderdelen van staal (C.st en RVS) conform de EN 1090-2  Executie klasse 1 t/m 3.

Certificering
Bij certificering wordt gekeken of de processen (engineering, vervaardiging) en competentie/certificering van de medewerkers, de productiemiddelen en de locatie voldoende zijn om het gevraagde product te kunnen leveren. Technische  vereisten m.b.t. uitvoering zijn opgenomen in de EN 1090-2 (omschrijft technische eisen die aan onderdelen of eindproducten van staal (C.st en RVS) worden gesteld) en de EN 1090-3 (omschrijft technische eisen die aan onderdelen of eindproducten van aluminium worden gesteld).